Vart man än i världen vänder finnes dåligt vin i alla länder



Min nya mataffär heter IN's mercato och är ungefär som ett italienskt Netto, den har till och med samma gula färg på skylten men tack och lov ingen uppmoppsig hund. På min senaste tripp dit slängde jag en blick över vinhyllan. Aha! En flaska Sangiovese (min favoritdruva) för €1,99 - det här måste provas! Nog för att priset borde avskräcka lika mycket som det uppmuntrar men det står till och med att det är en Reserva och hur fel kan det egentligen bli med Sangiovese?

Käpprätt åt helvete fel kan det bli. Det var odrickbart. Ett sånt vin jag skulle kunna bjuda mina fiender på, eller spara tills min bror kommer och hälsar på...

Så även italienska sunkviner smakar sunk. Men för €1,99 var det värt att prova.

Annars har jag hittat en ny favorit bland druvsorterna: Ruché. En lokal piemontesisk druva som inte odlas i nån större skala och därför heller inte exporteras i nån större mängd. Den är både kryddig och aromatisk och väldigt väldigt god...

Nu tar vi sikte på stan och handlar grönsaker på marknaden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0