Det händer med händer

Jag har insett att jag har börjat i fel ände när det gäller att lära sig språket här. Hädanefter ska jag fokusera på att lära mig kroppsspråket framför det talade. Italienarna gestikulerar nämligen gärna och mycket när de talar, nästan till den grad att det tar över talspråket. Det är inte ovanligt att deras axlar åker upp och ner med högre frekvens än vad deras läppar rör sig. Där talar vi snarare om sluddrandets förlovade land. Det är till och med så pass viktigt att uttrycka det man säger med händerna att förare som pratar i telefon medan de kör försöker hålla i mobil, ratt och växelspak på de mest fantasifulla sätt, medan händerna viftar hej vilt och foten trycker på gasen. Det går väl sådär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0