U-landet I-talien



Romarna var framstående och föregångare inom många grenar på den tiden det begav sig, t ex med det avloppssystem som de byggde för över 2000 år sedan. I dagsläget finns det inte riktigt lika mycket avantgardism inom det området i det forna Romarriket.

Det är inte alls sällan som man möts av ett hål i golvet när man öppnar toalettdörren, ett sånt som man kan förvänta sig i mindre Gustavsbergsstols-frekventerade områden av världen men jag hade trots allt förväntat mig några fler riktiga vattenklosetter i Italien. Det är så lagom kul ute på klubbarna att slira runt i ballerinaskor på en porslinsplatta med en drink i ena handen och handväskan i den andra. Dessutom gäller det att vara kvick vid flykten för spolningsanordningen får oftast Syndafloden att framstå som en stilla strilande bäck i jämförelse.

En annan sak som man inte anser vara av vikt är lås till dörren. Det kan tyckas vara onödigt kanske men jag anser det vara av vikt när det inte sällan är unisex som gäller på toaletterna. Så åter, drink i ena handen, handväska i den andra och ett stadigt grepp om dörrhandtaget med den tredje. Nej det funkar liksom inte. Lägg därtill att toapapper "non c'e" - dvs "finns inte". Nej, det blir till att hålla sig till nästa Sverigebesök. Under tiden mantrar jag Susan Lanefelts visdomsord. Hon ska bara veta hur före sin tid hon var med det.

Kommentarer
Postat av: annelie

fantastiskt! meeen kanske slutar planerar min framtida italientrip nu

2009-03-24 @ 01:16:07
Postat av: Lina

Haha! Tur att du är en sådan riktig turbokissare, då! Jag skulle ju aldrig palla med det där som behöver en halvtimme på mig att kissa så fort jag fått i mig en öl eller två.

2009-03-24 @ 13:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0